Jag har ju blivit totalt Wrappfrälst på senaste och utnyttjade bland annat deras 100-kronorsrabatt från Mathem. De säljer både vanliga matvaror för hemleverans och har även färdiga middagskassar (Tasteline). Normalt kostar deras tredagarskasse 569 kronor, dock hade de prova-på-rabatt så det bara kostade 269, och med min Wrapp så bidde det 169 kronor för tre kompletta middagar för fyra personer hemlevererade direkt till dörren.

Den kom i onsdags och nu lagade jag precis den sista rätten, dags för en utvärdering!

Först lagade jag marinerad fläskkarré med piffig papaysallad. Man fick 900 gram kött vilket jag (som brukar göra tioportioners köttfärsgryta med totalt 300 gram köttfärs i) var väldans mycket! Så jag frysta in en del och så valde jag att marinera den i småbitar istället för i skivor. Det var en höjdare! Egentligen skulle man haft gryn i papayasalladen men jag hade inte det så det blev blandade bönor och det var en riktig höjdare! Mycket tack vare den stora mängden färsk koriander och cashewnötter.

Nästa rätt var ugnsbakad lax med curryströssel och potatis:

Photo 2013-01-12 13 39 16

Det var en helt fantastiskt snygg rätt och jag gillar iden att ha rivna grönsaker ovanpå lax som man gör i ugn. Dock tyckte väl både jag och min lunchgäst att lax med curry och grönsaker och potatis smakar exakt som, tja, lax med curry och grönsaker och potatis. Helt okej men inte sådär fantastiskt upphetsande.

Nyss gjorde jag citron- och vitlökskyckling, rostad potatis och vacker sallad (till denna rätt fick man även ett vintips, kul!). Salladen blev ju onekligen helt fantastisk vacker och brysselkål gillar jag verkligen, mumsigt tillsammans med avocado också, och granatäpple är ju min favvogrej! Grymt sätt att få i sig grönsaker utan att tugga i en halvtimme! Försök äta hundra gram rå spenat liksom, det tar ju halva dan.

Photo 2013-01-15 13 46 33
Kycklingen tillagades i ugn tillsammans med örtsmör som man gjorde själv.
Photo 2013-01-15 13 49 59
Och såhär snyggt blev det!
Photo 2013-01-15 13 52 15

Men lite samma sak gäller här som med kycklingen. Det smakade ju verkligen exakt vad det var.

Antar att det ska vara mat som inte ska vara så konstigt för att barn ska gilla, eller att jag normalt sällan lagar mat utan att ha i typ ALLT jag gillar. Min standarsmatlåda är gryta med nåt slags kött, alla grönsaker som är goda, soja, sambal, buljong, kokosmjölk, salt, citronpeppar, honung och sjuka mängder vitlök. Kan jag ju lätt tillsätta till dessa rätter också, men grejen var ju att jag ville pröva mat som inte smakar som sådant jag brukar äta. Bör ju tilläggas att de uttryckligen skrev i kommentaren som följde till receptet att kroppen brukar skrika efter mer lättsamma smaker efter jul- och nyårsveckor med mat dagarna i ända, så denna kasse kan ju vara lite unik.

Så sammanfattningsvis: Sjukt bra mat med spännande grejor, t.ex. papaya och granatäpple. Inga halvfabrikat eller andra konstigheter. Rätterna i originalrecept kräver nästan att man äter upp det direkt, vissa saker passar sämre att ha med dagen efter, t.ex. grönsallad och avocado, dessa är ju dessutom totalt olämpliga att frysa in vilket jag normalt gör när jag gör en större sats matlådor. Jättebra instruktioner och tydliga recept.

Jag tycker 569 kronor är ganska mycket för tolv portioner mat, men då jag kommer kunna göra fler matlådor än så räknar jag med att snittpriset per portion normalt hamnar på ca 35 kronor stycket. Men när jag är i en slö period och inte orkar laga mat går jag utan problem och köper käk för 70-100kr måltiden. Då tycker jag det är en ganska bra idé att lyxa till det med en matkasse för tre måltider en gång i månaden. Jag ska ge Mathem en chans till, man kan dessutom komplettera sin kasse utan extra kostnad, så jag tänkte passa på att köpa hem trista och tunga grejor som diskmedel, tvättmedel, toapapper och torrvaror när det ändå blir gratis hemlevererat.

Blir jag inte frälst så tror jag jag ska pröva Linas matkasse sedan. Hade dem i typ ett år när jag var sambo förut och det var toppen, förutom att vissa rätter var så komplicerade att de krävde 30 minuters förberedelse kvällen innan och sedan en timmes tillagningstid när det väl var dags.