Jag tyckte det här inlägget hos bloggkommentatorerna var lite intressant. Det funderas över det här med energitjuvar och att det verkar gå en trend i att rensa ut sådana ur ens liv. Anna-Maria säger att hon inte tror på energitjuvar och att ”Om jag skulle göra (rensa ut) det så hade jag varit helt ensam.”

I kommentarsfältet framgår att hon tycker det är underligt att vissa personer hela tiden råkar ut för energitjuvar, medan andra aldrig gör det. Jag tror snarare det är så att vissa människor väljer medvetet att rensa ur folk ur sina liv, medan andra har kvar gnällspikar och skittrista barndomsvänner. Då kan de umgås med dessa och samla stoff till skvaller när de pratar med andra personer som de inte heller har så skoj med. Då kan de gnälla över de gnälliga personerna (som en annan skulle kalla energitjuv) och därmed bli en energitjuv själv.

Summa summarum är det alltså inte så farligt att behålla gnällspikar i ens liv, för den energi de tar kan man lätt stjäla av nån annan som går med på att lyssna på en. Tills man själv blir dumpad för att man är en energitjuv. Nej, då tror jag på att städa lite i umgängeskretsen istället. Och Anna-Maria, man blir inte ensam, för när man rensar ut en massa saker ur ens liv så får man plats för annat. Funkar för övrigt bra med garderober också.