Drama drama!

Kommer hem, hittar ett brev från fastighetsförvaltaren. Tror inte mina ögon när jag ser att det är en räkning för flyttstädning i min gamla lägenhet som nya hyresgästen tydligen begärt. Blir så arg att jag knappt kan andas!! Jag pratade ju med den här snubben dagarna innan jag skulle flytta. Jag hjälpte honom fixa bredband och el, hen fick kolla på lägenheten i förväg för att kunna planera möblering och hen hörde till och med av sig efteråt och smsade uttryckligen ”grymt bra jobbat med städningen!”. Skulle det varit nån slags avancerad ironi eller? Dessutom, båda lägenheterna jag flyttat in i i Skrapan hade tidigare hyresgäster som skitit i att städa bakom spisen. Så fick jag göra det äckelgörat, för vem är så töntig att man ringer efter extrastädning liksom?

Jag hade ju lätt kunnat komma och kompletteringsstäda i lägenheten, jag bor ju kvar i samma hus! Hur kan man vara så fräck? Så konflikträdd? ”Nähä, så här lätt ska hen inte komma undan!” tänkte jag och dundrade hissen ner till fjärde våningen och ringde på. Någonstans inom mig viskade den där lilla rösten att det kanske inte är en så bra idé att handla i affekt och att man kanske ska lugna ner sig. Jag lyssnade inte.

Arrgghhh, den uslingen var inte hemma! Störtade tillbaka hem, letade fram smset som var kvar på mobilen där hen berömde min städning och förberedde mig för att barrikadera dörren när kronofogden kommer och ska kräva in de där pengarna, jag tänker då aldrig betala! Ringde upp honom med tänkte att hen kommer säkert inte svara, hen sitter ju och gömmer sig och skäms.

Men hen svarade visst. Hen var hur lugn som helst. Hen var jättenöjd med städningen jag gjort och hade inte alls beställt nån kompletteringsstädning. Visserligen hade besiktningsmannen sagt att det var några osnyggt spacklade hål i lägenheten, men det var inget hen störde sig på och inte heller något de skulle åtgärda (dessutom var det inte mina hål utan tidigare hyresgästens). Uppenbarligen har städfirman gjort fel och skickat fakturan till fel person.

Så tja. Nu har jag mailat fastighetsförvaltaren och får se vad de säger. Jösses vilket antiklimax! Sitter och känner mig lite dum. Hade kunnat vara dagens lokaltidningsbesvikelse. Typ.