Jag ser ju med vilka sökord folk hittar till bloggen, och då inser att folk som ska flytta till Skrapan är lika vilsna som jag var när det var flyttider. Man får ju inte gå på visning och man kan dammsuga nätet efter bilder utan att få någon hjälp alls. Dag och natt satt jag och googlade ”skrapan, studentskrapan, skatteskrapan, student, loftsäng, möblering” och så vidare i all oändlighet med mycket magert resultat. Det är ju ganska svårt att optimalt möblera 20 kvadrat med bara en liten planlösning som hjälp.

Eftersom jag är skitsnäll passade jag på att fota loss i min lägenhet och ger er nu en liten inflyttningsguide – Skrapan for dummies, mycket nöje!

Välkommen till Skrapan! Här kommer du trivas ska du se! Här är en guide till en etta på 20 kvadrat. Jag har bott i två stycken olika och de skiljer sig aningen åt, så rimligen är guiden inte heltäckande. Du kommer ha ett kök, grattis! Där det står en kasse får det plats med en liten micro. Jag fick slänga den jag hade och köpa en lite mindre, men du kan säkert behöva fräscha upp din köksutrustning! =)

20120705-105736.jpg

Du kommer få två garderober, den ena med stång och den andra med hyllor. Det är bara halva stången som går att använda för på andra halvan är nåt rör i vägen. Där går det utmärkt att stapla skokartonger eller ha din sexiga ryggsäck.

20120705-105752.jpg

Du kommer ha fönster, MYCKET fönster. Hela väggen för att vara exakt. Du behöver gardiner, STORA gardiner. Om du inte föredrar att blotta dig för dina grannar eller ha persiennerna neddragna hela tiden.

20120705-105803.jpg

I hörnet mot fönstrena finns ett rör. Det krånglar ju till möbleringen lite, men det är toppen att kunna krama om du känner dig ensam. 20120705-105815.jpg

In mot toaletten finns ett fönster. Det är ganska käckt för då behöver du sällan tända ljuset inne på damernas. Lite tokigt blir det dock om du (som jag) har en loftsäng mot den väggen. Sätt upp nån snygg plastfilm så slipper du vakna till utsikten av ditt ragg som gör morgontoalett.

Till vänster och höger ovanför lampan finns det jättebra och stora skåp! Det är perfekt högt så en banankartong får plats och det ryms typ tre, fyra stycken!

20120705-105826.jpg

Ovanpå köket finns det massa bra utrymme. I min andra lägenhet var det dock bara hälften så mycket plats ovanför skåpet, så planera inte alltför långt för mega-akvariumet du vill installera där innan du sett hur just DIN lägenhet ser ut.

20120705-105837.jpg

Du har en superfin liten kyl/frys som sitter så lågt att du kommer tro du har blivit en ojande pensionär över en natt. Frysen har en gullig liten hylla och där inne ryms ett bra antal matlådor och lite ärtor. Frysdelen är stor som tre människohuvuden på ett ungefär. Erhhmm, säg det, alltså…

20120705-105851.jpg

Din göllegölliga lilla spis har tre plattor, vem behöver mer? Man får liksom välja en sak i taget man vill göra i köket, du kan antingen göra kaffe, diska, eller laga mat, men inte allt på en gång. Gratis mindfullness kan man säga!

20120705-105901.jpg

Du kommer dessutom ha ett förråd, storleken kan sannerligen variera! Mitt ena hade en golvyta stor som två flyttkartonger, mitt nya är betydligt mindre. Glöm inte att gå med i facebookgrupperna ”Skrapan” och ”HGF Skrapan”. Kom ihåg att hög musik + öppna fönster = dundereko på hela innergården = ARGA grannar. Folket i huset är inte så sällskapliga av sig och kommer kanske titta konstigt på dig om du säger hej eller (GUD FÖRBJUDE) försöker småprata i hissen. ta det inte personligt, de hatar dig inte, de är bara Stockholmare.

Så, hoppas du har lite bättre koll nu. Fråga om det är nåt. Puss och kram!