Min kloka vän Kalle sa en gång att använda nya ord är lite som att gå in ett par skor. Det kan vara lite obekvämt och knöligt men sen sätter det sig. Jag minns första gången jag hörde ordet ”hänga”. Det var Pontus Gårdinger som sa det i nån realitysåpa. ”Hen ska få hänga med Hanna Graaf”. Så töntigt och svengelskt och otympligt att säga – tyckte jag då. Nu är det ju hur naturligt som helst och jag minns inte hur jag beskrev hängande innan jag hade ordet.

Men, poängen: det krävdes nötande! Därför har jag installerat henerator. Det är en plugin som byter ut alla ”hen” och ”hen” mot ”hen”. Finfint, snart kommer hen kännas superbra. För det är ju superbra och praktiskt, jag ska bara gå in det ordentligt.

Klart du också vill ha! Här hittar du henerator. Och nej, ”hen” handlar inte om att ta bort kön eller att alla ska vara exakt likadana, däremot är det ett kalasbra pronomen om man är osäker på kön eller helt enkelt tycker det kvittar i ett sammanhang.