Jag tänkte gå och se ”Järnladyn”. Den är säkert toppen. Men jag kan inte låta bli att bli lite irriterad varje gång jag ser filmaffischen. ”Järnladyn – Historien om en enastående kvinna.”

”Enastående” är ett sånt eländigt litet adjektiv. Norstedts beskriver ”enastående” som ”ensam i sitt slag” och ”makalös, ojämförlig, unik” vilket utan tvekan Margaret Thatcher var. Men har ni tänkt på hur ”enastående” används? Om man googlar lite så får man fyra gånger fler träffar på ”en enastående kvinna” jämfört med ”en enastående man”. Då har jag ändå rensat bort alla de träffat som förekommer samtidigt med ordet ”Järnladyn”.

 

Blandade googleträffar på ”en enastående man”:

Alla håller gärna med om att Jesus Kristus var en enastående man, ett stort föredöme och en exilent lärare.

Martin Luther var en enastående man,

Du var en enastående man och min förebild! Älskar dig morfar, du är saknad!

En enastående man i min egen ålder som valde att bli munk i slutet av 70 talet.

(Dessutom handlar ganska många av träffarna om filmen ”trångt i kistan” där en av karaktärerna ska inleda sitt tal med just orden ”min far var en enastående man”)

 

Blandade googleträffar på ”en enastående kvinna”: (inom parantes är mina tankar)

Klassisk rock från en enastående kvinna! – Recension av Easter – Patti Smith från 49,00 kr. (Skulle vi kalla Bruce Springsteen enastående?)

Den amerikanske turisten Frank reser till Italien för att hela sitt brustna hjärta. Där träffar han Elise, en enastående kvinna vars plötsliga intåg i Franks liv… (Jämför ”Där träffar hon Frank, en enastående man vars plötsliga intåg i Elises liv…)

Från tidig ålder Golda Meir var en organisatör och en enastående kvinna. (Jämför ”Från tidig ålder var Hans Meir en organisatör och en enastående man”)

En enastående kvinna med tre vuxna barn och två barnbarn som vigt sitt liv till att vara med och skapa en positiv förändring. (Jämför” En enastående man med tre vuxna barn och två barnbarn”)

 

Enastående män verkar bortgångna, ha skapat religioner eller gjort något helt oöverstigligt fantastiskt för att få benämnandet. Kvinnor kommer undan med att vara duktiga på att organisera, ta hand om barn eller göra omtumlande intåg i mäns liv för att vara enastående. Män verkar dessutom behöva uträtta något för att vara enastående medans kvinnor kan vara det redan från unga år eller ha det som ett allmänt personlighetsdrag.

Enastående – ett låtsasord som kan betyda ungefär absolut ingenting. Det här kallar jag en rafflande beskrivning: ”FBIs legendariske chef J. Edgar Hoover var fruktad och beundrad, hånad och aktad. Men bakom stängda dörrar dolde han hemligheter som skulle kunna ha ödelagt hans rykte, hans karriär och hans liv.”

Margaret Thatcher. Fruktad och beundrad, hånad och aktad. Så, nu känns det bättre.

